FAQ för Bibliotekets app
Vad betyder ”Köplats”, ”På väg” och ”Klar att hämta” som syns när jag väntar på en reservation?
”Köplats” – Du har den köplats som visas.
”Köplats 1” – Betyder att nästa återlämnade exemplar av boken reserveras till dig.
”På väg” – Din reservation skickas till ditt bibliotek.
”Klar att hämta” – Din reservation står på reservationshyllan.
Varför kräver appen Bluetooth och GPS?
Appen har en funktion där du kan gå guidade turer på Stadsbiblioteket i Göteborg. För att denna funktion ska fungera fullt ut så behöver appen tillgång till GPS och Bluetooth. Om det här är en funktion du inte vill använda så fungerar appen jättebra även om du inte tillåter tillgång till GPS och Bluetooth.
Jag hittar inte mitt Bibliotekskort och skulle vilja skaffa ett inlogg till appen. Hur gör jag?
Du kan testa att logga in med ditt personnummer och pinkod, om du hade ett bibliotekskort tidigare och kommer ihåg koden. Om det inte fungerar kan du skaffa ett nytt bibliotekskort och pinkod på närmsta bibliotek. Glöm ej att ta med legitimation. Om du tror att du har tappat ditt kort är det viktigt att spärra kortet och skaffa ett nytt, så att ingen annan kan använda det.
Varför kan jag inte läsa e-böcker direkt i appen?
Vår leverantör av e-böcker har en egen app för att läsa e-böcker, Libby, by Overdrive. Ladda gärna ner den för att läsa och lyssna på e-böcker direkt i din mobil eller på din surfplatta.
Kan jag frysa min reservation i appen?
Nej, den funktionen finns endast i vår webbkatalog Gotlib.
Varför loggas jag alltid ut från appen?
Inloggning efterfrågas endast i de funktioner som är kopplade till bibliotekskortet: ”Mina lån” och ”Mina reservationer”. Utloggning sker automatisk efter en viss tid av säkerhetsskäl.